Mitä Pitää Tietää Ilmanvaihtokoneen Puhaltimen Laakereista
Tämä teksti on tosiaan tehty ilmanvaihtokoneen puhaltimien laakereista pirstaloituneena olevan tiedon yhdistämiseksi, tiivistämiseksi ja samalla kärjistetysti yksinkertaistamiseksi. Koska kaikki puhallinvalmistajat eivät anna tietoja puhaltimien laakereista ja ilmanvaihtokonevalmistajat eivät tiedä tai kerro niitä. Tämän vuoksi sopivuuskyselyihin joskus vaikea tai mahdoton sanoa,että mitkä laakerit sopivat varmasti juuri kyseiseen puhaltimeen. Ilman että aukaisee moottoria.
Tähän blogiin pyritään kasaamaan tätä yhteensopivuus tietoa.
Pääsääntöisesti verkkokauppamme valikoimasta löytyy tuotenimistä ja teksteistä vain yhdeltä puolelta imevien puhaltimien laakereita. Sillä kahdelta puolelta imevien puhaltimien laakerinvaihto meidän työkaluillamme on sen verran työlästä, että työn kokonaishinta nousee muutamiin satasiin. Jonka vuoksi näistä puhaltimista ei ole karttunut omaa tietoa niiden yhteensopivuudesta. Oma työ kotona on kuitenkin ilmaista, jonka vuoksi listaukseen saattaa tulla näitäkin, mikäli tällaiseen tietoon päästään käsiksi.
Edullinen vaihtoehto uudelle puhaltimelle
Laakereiden vaihto uuteen puhaltimeen verrattuna on edullinen vaihtoehto, ja laakereiden kappalehinta pyörii muutamasta eurosta aina kymmeniin euroihin riippuen puhaltimesta. Kun taas puhaltimet pyörivät siinä n. 100 € ylöspäin, keskimäärin noin 150-200 € tasolla.
Kuitenkin joissain uudempien Enervent mallien puhaltimissa saattaa lakereissa olla keraamiset kuulat. Näissä puhaltimissa ei toimi pitkään perinteiset laakerit, sillä näiden sähkön johtavuuskyky estää puhaltimen toiminnan laitteessa. Nämä laakerit ovat vähän tyyriimpiä.
Vaikka videossa vaihdetaan AC-puhaltimen laakerit, EC-Puhaltimissa on vain elektroniikka edessä, muuten prosessi on samankaltainen. Videon puhallin on jätekasasta kaivettu, ja reikä metallilevyssä on tuntemattomista syistä siihen ilmestynyt. Eikä sellaista ole suositeltavaa tehdä.
Laakerit puhaltimissa
Tavallisesti AC-puhaltimissa löytyy pölytiivistettyjä laakereita, ja EC-puhaltimissa on kosteustiivistettyjä laakereita. Kuitenkin joitain poikkeuksia saattaa esiintyä.
Yhdeltä puolelta imevissä puhaltimissa on lähes aina 2 kappaletta laakereita, jotka usein ovat samoja laakereita. Jossain tapauksissa kuten R3G146- alkuisissa puhaltimissa on kaksi eri vaihtoehtoa laakereihin, joko on yhtä samaa 2 kappaletta ja toinen vaihtoehto on, että puhaltimessa on kahta eri laakeria. Kotikäyttöön tarkoitetuissa ilmanvaihtokoneissa, joissa on kahdelta puolelta imeviä puhaltimia, laakereita on enemmän.
Miten etsin laakereita ilmanvaihtokoneen puhaltimeen?
Laakerit eivät ole ilmanvaihtokoneen mallikohtaisia, vaan ne ovat puhallinkohtaisia. Puhaltimen mallitiedot löytyvät yleensä puhaltimen keskiosasta siipipuolelta tai kiinnityspuolelta. Kuten myös kiinnitysosan sivusta. Riippuen ajankohdasta koska puhallin on valmistettu. Tämä tieto voi myös löytyä kaavusta, mikäli puhallin on kaapuineen lähtenyt tehtaalta.
Suositeltavaa laakereiden vaihdon yhteydessä
Sitten kun laakerivaihto on suoritettu, on suositeltavaa ja kannattavaa puhdistaa puhaltimen siivet kaikesta liasta, kun puhallin on jo kerran pöydällä. Tätä voi tehdä pienellä paineella paineilmalla tai imurin harjapäällä. Varoen samalla, että puhaltimen siipiä ei vaurioiteta.
Lopuksi
Kuten mainittu tämä laakereiden yhteensopivuus tieto ei ole ihan eksaktia tiedettä, kuten sivun lopussa olevassa yhteensopivuustaulukosta voi huomata, että esim. EBM G3G146- ja R3G146- alkaville puhaltimille sopii kahdella eri sisähalkaisijalla olevia laakereita. Eikä ole toistaiseksi selvyyttä miten tämä tieto tulee esiin puhaltimen malli- tai tyyppitiedossa.
Viimeiseksi tahdon mainita, että mikäli koet epävarmuutta, kaikkein parhaiten varmistat oman puhaltimesi laakerit puhaltimesta itsestään.
Tiedossa olevat IV-koneiden puhaltimien laakerit:
Meidän valikoimasta löytyy pääsääntöiseti laadukkaita SKF-tuotemerkin laakereita C3 välyksellä.
Tässä listaa eri laakereista ja niiden yhteensopivuudesta, joita olemme ajan myötä keränneet ja mitä netistä löytyy eri keskustelupalsoilta. Suuri osa löydetyistä tiedoista löytyi osoitteesta www.lampopumput.info/ilmanvaihtolaakerit, joten suuret kiitokset tähän keskusteluun osallistuneille. Olemme kiitollisia, kun lähetät info(a)huoltovuorio.fi osoitteeseen tietoa tai kommentoimalla tätä blogia omasta puhaltimestasi ja mitkä laakerit siihen sopivat. Niin saadaan tätä taulukkoa täydennettyä.
Puhallinvalmistajat kuten esim. EBM korvaa vanhempia puhaltimia, eikä näiden koodeissa aina muisti pysy perässä. Tähän onneksi EBM on julkaissut korvaavuustaulukon, joka löytyy tästä linkistä: https://www.ebmpapst.fi/fi/infocenter/fan/Vanhojen-EC-AC-puhaltimien-pikahakuluettelot. Tämä tieto ei kyllä 100% takaa sitä, että uudemmissa puhaltimissa olisi samat laakerit kuin mitkä se korvaa. Tai toistepäin.
2 thoughts on “Mitä Pitää Tietää Ilmanvaihtokoneen Puhaltimen Laakereista”
Esa Hjerppe says:
G2E160-DY50-09 280 W SKF 608-2Z/C3 ja SKF 6000-2Z/C3 Pandion ACE Olisi hienoa, jos siinä mainittaisiin, että moottorissa on käytännössä kaksi eri kokoista laakeria. Niin osaisi ostaa molemmat kerralla. Muuten homma melkoisen simppeli ja suoraviivainen. Kahden moottorin yhteensä 4 laakerin vaihtoon meni tunti ja vartti.
Jukka-Pekka Leppiaho says:
Hei Esa! Kiitos palautteesta.
Suppeasti tuossa on yritettykkin sitä, mutta nyt on vielä lisätty taulukon lisähuomiokenttään selkeämmäksi viestiksi.
G2E160-DY50-09 280 W SKF 608-2Z/C3 ja SKF 6000-2Z/C3 Pandion ACE Olisi hienoa, jos siinä mainittaisiin, että moottorissa on käytännössä kaksi eri kokoista laakeria. Niin osaisi ostaa molemmat kerralla. Muuten homma melkoisen simppeli ja suoraviivainen. Kahden moottorin yhteensä 4 laakerin vaihtoon meni tunti ja vartti.
Hei Esa! Kiitos palautteesta.
Suppeasti tuossa on yritettykkin sitä, mutta nyt on vielä lisätty taulukon lisähuomiokenttään selkeämmäksi viestiksi.